Google email belépés Yahoo email belépés Eunet email belépés Tippnet email belépés Citromail belépés Freemail belépés -
Az ön IP címe: 3.145.38.117 , böngészőjének típusa és verziója: ,

Bejelentkezés

Hírmorzsák

YuEco

Statisztika

Nyitólap » 2011 » Szeptember » 20 » Inkább veszünk matchboxot
4:12 PM
Inkább veszünk matchboxot
Ha nem vagy elég szegény, vegyél egy autót. És ez most nem vicc. Gondolom, sok harmincas éveiben járó személy költötte el anno minden zsebpénzét egy matchboxra, kisautóra, ma meg szinte az egész fizetését egy nagy autóra. Már ha van fizetése. De játszunk tovább a gondolattal. Ha egy szerencsétlenségére albérletben élő pályakezdő fiatal, aki gyakorlati tapasztalata nem lévén szüleitől elörököl egy már rég nagykorúvá vált, harmadszor felfúratott Yugót – ami ennek köszönhetően az amerikai országúti cirkálókként ismert autócsodákat megszégyenítő benzintemetőként viselkedik –, véletlenül családalapításra és gyermekvállalásra adná fejét, nemhogy szerencsére lenne szüksége, hanem egy jól felszerelt elsősegélycsomagra. Amiben újraélesztő berendezés is van.

De ott még nem tartunk, legalábbis a szerbiai közlekedésbiztonsági előírások nem rendelkeznek róla. Ettől függetlenül tegnaptól számítva minden autósnak kötelezően meg kellett vásárolnia az új szerbiai szabványoknak megfelelő elsősegélycsomagot, ellenkező esetben 5 ezer dinárral vághatja meg rendünk éppen szemfüles őre. Hiába vettünk másfél éve egy vadonatúj batyut, és kidobhatjuk a Németországban vásárolt kocsinkból az EU-s szabványoknak nagyon is eleget tevő „márkás” elsősegélycsomagot, hazait kell vennünk. Amely pedig jóformán csak annyiban különbözik az előző csomagtól, hogy tartalmaz egy lélegeztetőkendőt és egy izotermikus takarót. Na jó, nem arról akarok értekezni, mit tartalmaz pontosan a batyu, hanem inkább a kis csomagocska áráról. Meg arról, hogy mennyi bőrt alkarnak még lehúzni rólunk.

Nem kell sokat méláznunk arról, hogy óriási üzlet lecseréltetni egy ország autósaival egy már meglévő batyut, amit 5 év múlva megint cserélhetünk. Csűrve-csavarva a dolgokat, ha számba vesszük a 2010-ben leregisztrált autók számát – 1 567 113 – és beszorozzuk az átlagos batyuárral, ami 2 ezer dinár, gyors kalkulációval eljutunk 31 millió euróhoz, de ha beleszámoljuk a nagy motorokat is és az egyéb gépjárműveket, akkor még több eurós potenciális bevételről lehet beszélni. Ezen kell osztozkodnia a hét hazai gyártónak, amelyek az utóbbi időben „Enyém a legjobb elsősegélycsomag” szlogennel ádáz háborút vívtak egymással a piacért (és most ne is beszéljünk a Galenika tartozásairól).

Nem akarom elbagatellizálni a témát, hiszen a szakszerű elsősegélynyújtás életet menthet, főleg ha számba vesszük, hogy 4 perc az az idő, amíg az agy maradandó károsodás nélkül bírja az oxigénhiányt. Ez rendkívül rövid idő. Cserélni is kell a csomagot, hiszen az elsősegélydobozban található kötszerek lejárati ideje azt jelenti, hogy a gyártó addig az időpontig szavatolja a csomagoláson feltüntetett tulajdonságokat (sértetlen csomagolás esetén). Ez nem azt jelenti, hogy a kórokozók ezt követően megtámadják a kötszert és megfertőzik, de az ilyen, lejárt szavatosságú kötszert ajánlatos kicserélni, és számba kell venni, hogy a gumikesztyű anyaga is öregszik.

Na de, minek kell nekünk az európaitól is különb elsősegélycsomag, amikor a jogosítvány megszerzésekor nem is tanították (csupán néhány évtizeddel korábban, de ki emlékszik már a Rautek-féle műfogásra?), vagy legalábbis a gyakorlati vizsga esetében nem kérték számon az elsősegélyről tudniillőket. Igaz, néhány általános vagy középiskolában a háztartástan mellett elsősegélyt is tanítottak, de sok helyütt nem. Az új jogszabály, amely pedig előírja az elsősegély-oktatást és a gyakorlati vizsgát a jogosítvány megszerzésekor, már két éve készül. Hiába, a jó munkához idő kell, de mi lesz azokkal, akiknek nem volt részük a jóban? Lesz egy csinos batyujuk.

Rohanunk Európa felé, többnyire roncsderbikbe illő autókkal, amelyeket néha csak a szentlélek és a havi szinten történő sufnituningolás – értsd: fészerben tákolás – tart össze, mert a szerelőre már nem futja. Még jó, hogy az infrastrukturális miniszter meggondolta magát és nem tette kötelezővé mind a négy kerékre a téli gumit (marad a kettő), hanem csak a hóláncot. Itt, a délvidéki rónákon elterülő homokbuckákon biztos nagy segítségünkre lesz, de félek, ha valaki nem igazítja sebességét az időjárási körülményeknek, az sem fog segíteni. Talán okosabb lett volna, ha a poroltót teszik inkább kötelezővé. Bárhogy nézem, egy 18 éves Yugo regisztrációja 16 ezer dinár, két téli gumi 7 ezer dinár, az elsősegélycsomag, vontatókötél és a tartozékok 3500 dinár, esetleg új akkumulátor 5 ezer dinár, mind összevéve 31 ezer dinárt is meghaladja, ami több, mint felénk egy átlagfizetés. És még nem tankoltunk, nem cseréltünk olajat és nem mentünk szerelőhöz. Attól félek azonban, hogy miközben zuhan az életszínvonalunk és élelmiszer-drágulási hullámmal kell megküzdenünk – nem beszélve a világban történő tendenciákat meghazudtoló benzinárdrágulásról sem –, kötelezővé teszik nekünk a parlamenti közvetítések műholdas követését, belgrádi kerti törpék beszerelését, valamint a duda helyet trombita alkalmazását. Nem, így nem fog fellendülni gazdaságunk, inkább veszünk megint matchboxot.

(forrás:MagyarSzó / Diósi Árpád)

Kategória: Hírek | Megtekintések száma: 234 | Hozzáadta: sash

Árfolyamlista

Időjárás-Palics

Animált időjárás

Friss Felhőkép

Friss Hőtérkép

Naptár

Hírforrások