A törvény hatályba lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett jogsértésekkel kapcsolatban.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa elindította első
vizsgálatait a túlságosan hangos televíziós reklámok miatt. Egy szoftver
segítségével szeptemberben öt csatornánál észleltek rendszeresen
kritikus hangerőugrásokat, a testület ügyfélszolgálatához pedig több
mint hetven panaszt érkezett idén.
Az MTI-hez vasárnap eljuttatott közlemény emlékeztet arra, hogy a
médiatörvény szerint a reklámok hangereje nem lehet nagyobb a környező
műsorszámok hangerejénél.
Kiemelték, hogy a hatóság által használt Humanoid elnevezésű szoftver
virtuális hangosságmérő műszereivel január elseje óta pásztázza a
kijelölt médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, így a törvény hatályba
lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett
jogsértésekkel kapcsolatban. A magyar fejlesztésű szoftver szeptemberben
öt szolgáltatónál, az RTL Klub, a TV2, a Duna TV, Story TV és az MTV
(m1) csatornáin észlelte rendszeresen a kritikus hangerőugrásokat, ezért
a hatóság megindította az első eljárásokat a televíziókkal szemben.
Hangsúlyozzák azt is, hogy az NMHH nemzetközi szakmai ajánlás alapján
határozta meg, mi minősül hangerőugrásnak. A Nemzetközi
Telekommunikációs Unió olyan módszert, mérési eljárást tett közzé,
amelynek segítségével számszerűsíthető a nézők, hallgatók által észlelt
műsorhangosság.
A mérési adatokat január óta videomelléklettel együtt publikálja a
hatóság, ami a médiaszolgáltatók számára is könnyen ellenőrizhetővé
tette, hogy a közzétett reklámjaik hangereje meghaladta-e a
környezetükben mért egyéb műsorok hangerejét. A közlemény szerint a
törvény hatálybalépése után adott türelmi idővel a médiatanács célja az
volt, hogy a szolgáltatókat felkészítse az új törvényi előírás
betartására, és együttműködésre ösztönözze őket, amely révén a zavaró
hangerejű szpotok hatósági beavatkozás nélkül eltűnhettek volna a
képernyőkről.
Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján azonban egyértelművé vált, hogy a
nyilvánosságra hozott adatok nem tartják vissza a médiaszolgáltatókat a
normaszegések ismételt elkövetésétől - olvasható a közleményben.
A médiatanács a vizsgálat lefolytatása során határozatban dönt a
lehetséges szankciókról, amelyek ebben az esetben a figyelmeztetéstől a
pénzbírság kiszabásáig terjedhetnek.
|