A
Duna--Körös--Maros--Tisza Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség Nonprofit
Közhasznú Kft. partnerségben a vajdasági kormánnyal, valamint a MÁV Zrt.
és a Javno preduzeće Železnice Srbije szakmai támogatása mellett
sikeresen pályázott a Magyarország—Szerbia IPA Határon Átnyúló
Együttműködési Program keretében a
Szeged—Röszke—Horgos—Szabadka—Csikéria—Bácsalmás—Baja vasútvonal
megvalósíthatósági tanulmányának elkészíttetésére. Ha 2019-re elkészül
az említett beruházás, a becslések szerint a tervezett 160 km/h-s
pályasebességű vonal kiépítésével a közel 120 kilométeres táv 70 perc
alatt lesz leutazható.
A szegedi vasútállomáson megtartott sajtótájékoztatón jelen volt Berényi
Györgyi, a MÁV Zrt. stratégiai igazgatója, Vízhányó Ferenc, a Csongrád
Megyei Közgyűlés alelnöke, Predrag Jankovic, a Szerb Vasúttársaság
főigazgató-helyettese, Csókási Eszter, a DKMT Nonprofit Közhasznú Kft.
ügyvezetője és Ratko Soro, a Vajdasági Autonóm Tartomány kormányának
főtanácsosa. A döntéshozókat azért hívták meg, hogy bemutassák nekik,
hogyan közlekednek a határ menti térségben az emberek, mennyire nehézkes
számukra a közösségi közlekedés. Ha sikerül felhívni a szakma figyelmét
arra, mennyire szükség van az említett vasútvonalra, akkor talán
további lépések is történnek a kivitelezés irányában, fogalmazott
Csókási Eszter.
Berényi Györgyi hangsúlyozta, a MÁV nehéz, forráshiányos működése során
minden hasonló lehetőségnek rendkívül örülnek, amikor nem a prioritások
szerint kell meghatározniuk egy-egy vonal felújítását, hanem
együttműködésben az önkormányzatokkal, politikusokkal, más
vasúttársaságokkal, partnerekkel sikerül összefogni egy bizonyos konkrét
cél érdekében. A szerb vasúttársaságot régi jó partnerének nevezte az
igazgató asszony, majd reményét fejezte ki: a közös együttdolgozás
lehetővé teszi, hogy a felújított vasútvonallal örömet tudnak szerezni a
térség lakóinak. Az újjáépítést 2019-re tervezték befejezni. A mai nap bebizonyítja, régiónk és a megye szerepe mennyire fontos abból
a szempontból, hogy Szerbia és Románia felé vasútvonalak létesüljenek,
folytatta Vízhányó Ferenc. A szakma méltóképpen képviseli ezt az
érdeket. Az alelnök abban bízik, hogy a jövőben az EU-ban új
vasútvonalak jönnek létre és ezek egy része rajtunk keresztül fog
vezetni, ugyanakkor fontos szerepet kapnak a térség gazdasági
együttműködésében. A Szerb Vasúttársaság igazgató-helyettese szerint az első lépések a
legnehezebbek, de ezeket most megtették. Tisztában vannak azzal, hogy
nem könnyű több mint 100 kilométer új vasútvonalat építeni, de az
előfeltételek adottak. Az első 4 éves időszakban rendbe hozzák a
Szeged—Szabadka szakaszt, és meghatározzák a teljes projektumra
vonatkozó finanszírozás forrásait. Jankovic úr elmondta, jelentős
átalakulás előtt áll a szerb vasút, s nagy hangsúlyt fektetnek a
személyszállítás fellendítésére. A környékbeli országokban sehol sem
nyereséges a személyszállítás, ezért az igazgató-helyettes a helyi
önkormányzatokkal való szorosabb együttműködésben látja a megoldást. A
vasút óriási előnyt élvez az áru-és személyszállítás egyéb módozataival
szemben, de csak akkor maradhat versenyben, ha a szolgáltatás minőségét
is javítani tudják. A vajdasági kormány és a tartományi gazdasági titkárság nevében Ratko
Soro üdvözölte az egybegyűlteket. A titkárság részt vett a projekt
kidolgozásában és a Cowi dán céggel -- melynek Szerbiában és
Magyarországon is képviselete van-- elkészíttette a megvalósíthatósági
tanulmányt is. Erre a célra 380 ezer eurót fordítottak. A magyar Cowi a
magyar félnek, a szerb Cowi pedig a szerb partnernek dolgozott. A
projektum összesen 15 százalékos önerőt követelt, amit a partnerek
megfeleztek, miközben a szerb fél biztosította az előfinanszírozást. A sajtótájékoztató után a tanulmányút részvevői végigutazták a
Szeged—Röszke—Horgos—Szabadka—Csikéria—Bácsalmás—Baja útvonalat, hogy
megbizonyosodjanak a jelenlegi állapotokról. A Szabadka és Bácsalmás
közötti utat busszal tették meg, mert itt a sínek jelentős része fel van
szedve, működő vasúti összeköttetés nincs a két település között.
Kategória: Hírek |
Megtekintések száma: 588 |
Hozzáadta: sash