Ma
Belgrádban megalakul a Vajdasági Magyar Szövetség helyi szervezete.
Arról, hogy honnan jött az ötlet, mit jelent ez a párt további
tevékenységét illetően, valamint a többi kapcsolódó részletről Pásztor István, a VMSZ elnöke nyilatkozott a Magyar Szónak.
Meglepetésként
ért bennünket a hír, hogy a VMSZ helyi szervezetet alapít Belgrádban.
Honnan származik az ötlet, mi lesz ennek a lépésnek a hozadéka?
– Ez
elsősorban nem a mi ötletünk volt. Már hónapokkal ezelőtt kialakult egy
csoport Belgrádban, amely kifejezte a VMSZ-hez való csatlakozási
szándékát. Ezeknek az embereknek a túlnyomó hányada nem magyar
nemzetiségű. Ha jól tudom, akkor tizenhét taggal alakul meg a belgrádi
szervezet, közülük ketten vallják magukat magyarnak. Teljesen normális,
hogy ennek a szándéknak teret adunk.
Németh Ernő: Egy javaslat szerint a jövő évtől előfordulhat, hogy az önkormányzatok nem támogatják a médiumokat
Negyvenhárom
éves fennállását ünnepli a Szabadkai Rádió. Az a rádió, amely a
hallgatottsági adatok szerint a legnépszerűbb, s nem utolsósorban egyik a
két közszolgálati rádióadó közül Vajdaságban. A magyar szerkesztőség
megbízott fő- és felelős szerkesztője, Németh Ernő az ünnep kapcsán
adott interjújában kiemelte, jó lenne, ha végre elmúlna a
bizonytalanság, ha tisztázódna, hol a helye és mi a szerepe a Szabadkai
Rádiónak. Kiemelte azt is, nem hivatalos információik szerint a jövő
évtől az önkormányzatok nem támogathatják közvetlenül a tájékoztatási
eszközöket, aminek végzetes következményei lehetnek a Szabadkai Rádió
esetében.
Újabb tárgyalási fordulót kezdett szerdán Brüsszelben Szerbia és
Koszovó, bő egy héttel az előtt, hogy az uniós országok
csúcstalálkozóján döntenének arról, megkaphatja-e Szerbia az
EU-tagjelölti jogállást.
Az EU legfőbb javaslattevő-végrehajtó intézménye októberben azt
indítványozta, hogy adják meg a szerbeknek a tagjelölti státust, de
Belgrádnak erőfeszítéseket kell tennie Koszovóhoz fűződő viszonyának
normalizálása érdekében. Ahhoz, hogy az unió meg is kezdje a szerbekkel a
tényleges csatlakozási tárgyalásokat, az Európai Bizottság szerint
lényeges haladást kellene elérni a szerb-koszovói kapcsolatokban.
A bizottsági javaslatról az EU-országok állam-, illetve kormányfői a
december 9-i brüsszeli találkozón foglalnak majd állást a tervek
szerint, és válaszuk nagyban függ attól, mire jut egymással a két
főtárgyaló, a szerb Borko Stefanovic és a koszo
... Tovább »
A Városi Tanács mai ülésén hagyták jóvá az
árkorrekcióra vonatkozó kérelmet. A módosítás legfontosabb eleme az,
hogy a pótdíj, amit a polgárok eddig inkább csak büntetésnek hívtak,
ezen túl nem pótdíj lesz, hanem napidíj, továbbá nem 1000, hanem csak
599 dinárba kerül majd. Tehát, aki bármely parkolási zónában nem fizeti
ki az egy, vagy két órára szóló parkolási díjat és visszaérkezéskor egy
befizetési csekket talál a szélvédőjén, az a következő 24 órában
bármelyik zónában parkolhat 599 dinárért.
Zökkenőmentesen folyik az egyszerűsített honosítási eljárás, mondta ma Szabadkán doktor Rétvári Bence, a
magyar Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Parlamenti
Államtitkára, aki kora délután részt vett a Főkonzulátuson az ünnepélyes
állampolgársági eskütételen. Eddig 170 ezren adták be a kérelmet, s a
gördülékeny ügyintézés egyféle vizsgája volt a Magyar Közigazgatásnak.
Korábban sok probléma előfordult, de mára már sikerült ezeket
kiküszöbölni. Rétvári Bence arra is felhívta az új magyar állampolgárok
figyelmét, hogy szükség esetén – a szerb mellett – a magyar kormány is
képviselheti az érdekeiket a világ bármely országában. &n
... Tovább »
A szerb elnök azzal a felhívással fordult az észak-koszovói szerbek
politikai vezetőihez, hogy a helyi lakosság távolítsa el az általa emelt
úttorlaszokat. "A barikádok nem szolgálják a szerb nemzeti érdekek koszovói védelmét,
sőt veszélyeztetik azokat" - fogalmazott a szerb államfő azokról a
torlaszokról beszélve, amelyeket a helyiek újra és újra emelnek,
tiltakozásul a határ koszovói albán hatóságok általi ellenőrzésének
terve ellen.
Leállt az ezer tonnát meghaladó összsúlyú hajók közlekedése a Duna egyes
szerbiai szakaszain az alacsony vízállás miatt - jelentette az AFP
francia hírügynökség.
A magyar határ és Apatin városa között szünetel a nagyobb méretű hajók
dunai közlekedése. A magyar határ mentén fekvő Bezdan település
közelében 56 centiméterrel, Apatinnál 16 centiméterrel van a normál
vízállás alatt a Duna vízszintje a rendkívüli szárazság miatt.
Mintegy száz uszály várakozik ezen a szakaszon.
A közlekedés újraindításához a vízállásnak legalább 50 centiméterrel
kellene emelkednie, azonban az időjárás-előrejelzés továbbra sem jelez
jelentősebb csapadékmennyiséget.
Az AFP által idézett szerb hírügynökségi forrás szerint a Duna egészén
leállhat a teherhajózás, ha tovább folytatódik a jelenlegi kedvezőtlen
időjárás.
Jó úton halad a rehabilitáció ügye – jelentette ki Varga László, a
Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) képviselője. - A Szerbiai Képviselőház
tegnap megvitatta a rehabilitációs törvényjavaslatra benyújtott
módosítási indítványokat. A parlamenti politikai pártok összesen 60
módosítási indítványt nyújtottak be, a szerb kormány ebből hármat
fogadott el. A három módosítási indítvány egyike sem befolyásolja
érdemben a törvényjavaslatot, az továbbra is megőrizte azon formáját,
amely kedvező a vajdasági magyarságra nézve – írja a mai Magyar Szó.
(Beta)
A szabadkai fiatalok nem elég tájékozottak a HIV-vírus terjedésével
kapcsolatban. Egyebek mellett ez derült ki a Szabadka főterén megtartott
figyelemfelkeltő és oktató megmozduláson, amelyet a december elsejei
AIDS-ellenes küzdelem világnapja kapcsán szerveztek. A helyszínen
ingyenes HIV-tesztelést is végeztek. Körülbelül harminc fiatal
vizsgáltatta ki magát.
Az egész régió fejlődése szempontjából fontos a
Szeged-Röszke-Horgos-Szabadka-Csikéria-Bácsalmás-Baja vasútvonal
újjáélesztése - jelentette ki Pásztor István, a Vajdaság Autonóm
Tartomány kormányának alelnöke, gazdasági titkár kedden Szegeden.
Nem lehet egységes fejlesztési régióról beszélni, ha nincs meg a
megfelelő közlekedési infrastruktúra - mondta a politikus a vasútvonal
rekonstrukciójával kapcsolatos megvalósíthatósági tanulmányt bemutató
konferencián.
Elfogadhatatlannak mondta, hogy az eurorégión négy európai
közlekedési korridor halad át, ám ezek között nincs keresztirányú
kapcsolat. A Budapest és Belgrád közötti 400 kilométer széles sávban
jelenleg nincs kelet-nyugati irányú vasúti összeköttetés.
A valamikor létező vasútvonal feltámasztása a Szeged és Temesvár
közötti vasúti kapcsolat helyreállításával együtt font
... Tovább »