|
Nyitólap » 2011 » December » 8 » Minden negyedik szerbiai polgárnak van autója
8:29 AM Minden negyedik szerbiai polgárnak van autója |
Szerbiában 230 autó jut 1000 lakosra, amivel az európai országok
tekintetében a lista legvégén kullog. A szakemberek azonban bíznak
abban, hogy a kragujevaci Fiat gyárban a termelés beindulása gyökeresen
meg fogja változtatni a helyzetet.
Az EU országaiban 1000 lakosra átlagban 450 személygépkocsi jut, a sort
Lichtenstein vezeti, majd követi Luxemburg, Izland és Olaszország.
Nevezett országokban egy autóra kevesebb mint két ember jut, míg
valamivel „rosszabb” helyzetben vannak a ciprusiak, a máltaiak és az
osztrákok. A szerbiai statisztikai intézet adatai szerint nálunk egy
autóra több, mint 4 személy jut, amivel a lista legalján vagyunk.
Miloš Petrović, a gékocsibehozatallal foglalkozó cégek tömörülésének
elnöke azt mondja, a Fiat szerbiai jelenléte már elkezdte megújítani a
gépkocsiparkot, de az államnak is serkentő intézkedéseket kellene
foganatosítania.
„Csökkenteni kell a gépkocsihitelnél az önrészt, mert ez jelentős
mértékben csökkentette az eladást, egyébként a Punto sokkal kelendőbb
lenne. A Fiat nem egész két év alatt 20 ezer autót adott el, amivel
máris csökkent a forgalomban lévő autók átlagéletkora. Sajnos,
Szerbiában alig 30 ezer gépkocsit adnak el évente, ami a bejegyzett
autóknak mindössze két százaléka, holott ennek legalább 10 százaléknak
kellene lennie. Ha azt a 200 ezer gépkocsit, amit a Fiat itt gyárt majd
Szerbiában, itt is értékesítenék, akkor jelentős mértékben
csökkenthetnénk az útjainkon közlekedő autók átlagéletkorát”, mondja
Petrović.
Slobodan Spasojević, a Čačak auto cég értékesítési igazgatója azt
állítja, hogy a Szerbiával azonos lakosszámmal bíró országokban évente
háromszor több autót helyeznek forgalomba, mint nálunk.
„A legalacsonyabbak nálunk a bérek Európában, s ebből adódik, hogy a
gépkocsik száma sem nő évek óta. Az adatok azt mutatják, hogy a 7-8
milliós lélekszámmal rendelkező országokban minden évben 100 ezer
autóval többet jegyeznek be, mint előző évben. Csehországban és
Szlovákiában évente 150 ezerrel több autó van, mint az előző évben,
Belgiumban, amelynek 10 millió lakosa van, ez meghaladja az évi 500
ezret. Nálunk ez a szám 30 ezer körül mozog”, mondja Spasojević és
hozzáteszi, nyugaton egy négytagú családnak legalább két autója van.
A megoldásra az értékesítőknek több megoldási javaslata is van, az elsők
között szerepelnek a kedvezőbb hitelfeltételek, a bejegyzések
költségeinek és a különféle illetékek összegének csökkentése.
A gékocsibehozatallal foglalkozó cégek tömörülésében úgy látják, a
megoldás a „régit újért” rendszer bevezetésében van. „Ez azt jelentené,
hogy az ÁFÁ-t csak a régi és az új autó közötti különbségre fizettetnék
meg. Ha valakinek van egy 3000 eurót érő autója és vesz egy 10 ezer euró
értékűt, akkor az adót csak a 7000-re fizeti. Ez lehetne az legjobb
megoldás”, vélik. (Press,VajdasćgMa)
|
Kategória: Hírek |
Megtekintések száma: 488 |
Hozzáadta: sash
|
|
|