Kezdetben a mobiloperatőrök az
ingyenes perceket úgy számolták, hogy a megkezdett beszélgetést, még ha
az pl. csupán 15 másodpercig is tartott, 1 percre kerekítették, azaz
hiába beszéltünk röviden, az ingyenes percekből több fogyott. Az első
perc után már nem kerekítettek, hanem annyit vontak le, mint amennyit
reálisan is tartott a beszélgetés, azaz ha pl. 2,5 percen át közöltük
mondanivalónkat, akkor annyival kevesebb ingyenpercünk maradt. Akik
azonban az utóbbi néhány hónapban kötöttek új szerződést vagy
meghosszabították a már meglévőt, már nem ilyen feltételekre akadtak. Újabban ugyanis mindhárom szolgáltató (MTS, Telenor, Vip) minden megkezdett percet egész percként számol. Ha valaki pl. 63 másodpercet beszél, azaz több mint egy percet, azt 2 percnek veszik, és ennyit is vonnak le az ingyenes percekből. Ezért kerülhetünk olyan abszurd helyzetbe, hogy ha háromszor beszélünk pl. 15
másodpercet, akkor az nem 45 másodpercet, hanem 3 percet jelent a
szolgáltatónál. Így könnyen megtörténhet, hogy a reklámban ígért pár
száz ingyenperc helyett csak fele annyi ideig tudunk beszélni.
Egy
újvidéki olvasónk, aki már 6 éve számlás előfizető az egyik
mobilszolgáltatónál, szintén az új elszámolási rendszert nehezményezi.
Szerinte az még elfogadható volt, amikor csak az első percet
kerekítették, de most, az új feltételek szerint reálisan sokkal kevesebb
ideig telefonál, mint amennyit számláznak. Megoldásként azt tervezi,
hogy lehetőség szerint ezentúl inkább SMS-eken keresztül kommunikál,
ugyanis idáig, pont az ingyen percek miatt, alig használta ezt a
lehetőséget, most viszont ez tűnik kifizetődőbbnek. Ezenkívül az olvasó
példájából arra sem árt odafigyelni, hogy a természetesnek tűnő
szerződéshosszabbítás sem ingyenes. Ugyanis az érintett olvasónak
augusztusig tartott a szerződése, de júniusban kapott egy értesítő
levelet, hogy nem muszáj kivárnia az augusztust, szerződését előbb is
meghosszabbíthatja. Ezt júliusban meg is tette, még egy évre
meghosszabbította a szerződését, ám mint kiderült, a kedves felszólítás
nem volt ingyenes. A következő számlán 500 dináros pluszköltséget
számoltak fel az állítólagos szerződés felbontására, miközben nem lett
felbontva, csak meghosszabbítva, és az is az ő javaslatukra....
A
közelmúltban a Vajdasági Fogyasztóvédelmi Egyesület is kifejtette
véleményét ez ügyben. Szerintük régebben másodpercre pontosan tudni
lehetett, hogy kivel mennyit beszélt a felhasználó, de ez már nem így
működik. Meggyőződésük, hogy az ingyenes percek, ingyenes üzenetek, 1
dináros telefonok csak reklámfogások, amivel meghazudtolják a
felhasználókat, ugyanis a szerződésekben olyan jogi terminológiát
használnak és annyira komplikáltan határozzák meg a használati
feltételeket, sokszor több oldalon keresztül, hogy az egy hétköznapi
fogyasztó számára érthetetlen. Az embereknek vonzóak az ingyenes percek,
az olcsó telefonok, és sokszor csak akkor döbbennek rá, hogy mennyit is
kell fizetniük, amikor megérkezik a számla. Akkor már viszont késő,
mert minimum 1, sőt, gyakran két évre már aláírták a szerződést. Az is
szembetűnő – emelték ki a Fogyasztóvédelmi Egyesület illetékesei –, hogy
ezeket ez új feltételeket mindhárom mobilszolgáltató szinte egyidejűleg
vezette be. Valamilyen közös megegyezésre gyanítanak a háttérben, sőt,
szerintük az sem kizárt, hogy magasabb állami szinteken is tudnak erről a
csalafintaságról, és mindez az állam hallgatólagos beleegyezése mellett
történik.
Az egyik szolgáltató marketingmenedzsere
szerint mindent megtesznek a felhasználók érdekében, és érthetően,
világosan fogalmazzák meg a szerződési feltételeket, minden szerződésben
feltüntetik, hogy miként történik a percek elszámolása. Szerinte az a
tény, hogy újonnan mindhárom operatőr ily módon kerekít, egy egészséges
konkurenciát alakított ki a piacon, mert így a felhasználók könnyebben
döntenek, hogy melyik szolgáltatót válasszák.
Mindezek
után a felhasználóknak nem marad más hátra, mint az, hogy nagyon
alaposan áttanulmányozzák a szerződésbe foglalt feltételeket, nehogy
végül drágább legyen az ingyenes perc és az 1 dináros telefon, mint a
hagyományos. forrás:Magyar Szó